onsdag 4. februar 2009

Maria Hagström

I helgen som var har jeg nok en gang vært på tävlingslydnadskurs med Maria Hagström, i regi av Klickerklok. Denne gang var Frikk også med, og det har vært særdeles utbytterikt. Maria Hagström er superdyktig (med fantastiske meritter med sine kelpies), har en treningsfilosofi som passer oss perfekt, og hun er virkelig en behagelig person å gå kurs for. Det var åtte deltagende hunder som alle var kommet ganske ulikt i treningen, noe som jo gjør det ekstra spennende, da mange ulike problemstillinger dukker opp. For egen del har jeg fått noen vekkere, og innser at selv om jeg har trent veldig mye på det jeg har ment å være passivitet, så har jeg vært alt for slapp på kriteriene mine + for ofte belønnet passivitet med aktivitet. Frikk blir rimelig heit under trening, det kan tilsynelatende se flashy (er det et ord?) ut, men det er ingen tvil om at det er veldig energikrevende og fører lett til slarvete momenter. Det var liksom det med å finne rett balanse mellom aktivitet og passivitet. Og jeg vet jo om det, men det var det å gjøre det ordentlig i praksis da. Dessuten er det jo gøy å leke..! Jeg fikk i hvert fall noen gode tips om hvordan jeg bør jobbe framover for å få ned intensiteten. Så nå skal vi virkelig prioritere å trene passivitet i alle mulige former – få Frikk til å tilby mer av helt passive atferder og gradvis strekke tiden på dette, bruke kun passiv belønning i fvf i form av godbiter og omvendt lokking, det samme i utgangsstilling, ved bli øvelser skal jeg være beinhard på kriteriene – Frikk skal være helt helt rolig (ingen benbevegelser, ingen logring), kun belønne passivt på stedet og fri ut uten noe tjo og hei. Dette høres jo temmelig kjedelig ut spør du meg, men vi får se om vi ikke kan få sneket inn noe mer morsomt innimellom. *He he* Men gi meg for all del et spark bak om dere ser at jeg sluntrer unna passivitetstreningen!

Ellers skal vi også prioritere mer kjeding av øvelser for å trene opp bedre utholdenhet, legge verdi i overganger/transportetapper, forsøke få til mer av konkurranselik trening, vi skal få bedre rutiner - både før, under og etter konkurranse, og vi skal bli flinkere til å planlegge treningen. Det er jo bare å gjøre det, har jeg hørt..!

Frikk - som en virvelvind
Foto: Merete Andersen Huser

Da håper jeg dere er fornøyde, Grete og Nina ;)

3 kommentarer:

Nina sa...

Haha.. Ja NÅ ble jeg så fornøyd så!! ;)

Anonym sa...

Jeg er veldig fornøyd! Også kom jeg på at jeg har film av dere som du skal få!
Lover å sende deg den på mail i helgen :-)

Grete og co
www.svipp.org

Aud Venke sa...

Her stod det mykje spennande til ettertanke for meg som ikkje var på kurset òg. Brukte tid på å lese fleire bloggar om kurset for å sjå ka eg kunne hente. Skulle gjerne vore der :)