tirsdag 14. oktober 2008

MH

På søndag var vi i Trondheim for å gå MH med Frikk og søsknene hans (Khan, Fox, Faust og Farah). Jeg og Merete kjørte opp sammen på lørdag. Det var en artig opplevelse og Montmorenjas F-kull viste seg, ikke så overaskende, å være en flott gjeng med hunder. Frikk gjorde en super test. Mye var som forventet; han har mye av det meste ;) - mye lek, mye jakt, høy aktivitet, mye nysgjerrighet, god avreageringsevne, mye mot. Jeg visste jeg hadde en hund med mye "trøkk", men det var litt overaskende at han lå så høyt på mot. Jeg hadde nok forventet at han trengte litt mer støtte fra meg.

Siste momentet i testen er skudd. Jeg var lenge i tvil om jeg skulle avstå fra det eller ikke. I sommer hadde vi en særdeles ubehagelig episode. Vi hadde et lynnedslag i huset akkurat i det vi var på vei ut av døra. Smellet var helt hinsides og før jeg fikk blunket var Frikk ute av døra og forsvant i full fart inn i skogen. Jeg lette i desperasjon i over fire timer før han omsider dukket opp igjen. I deler av denne tiden var det et alldeles sinnsykt tordenvær. Dette har naturligvis satt sine spor i Frikk og han er blitt redd for høye skarpe smell og for buldrende tordenlyder. Jeg har fortsatt håp om å få desensitisert han på dette, men vi er ikke der enda. Jeg visste derfor at han kom til å reagere på skuddet. Vi besluttet likevel å teste det. Det ble skutt en gang og Frikk reagerte som forventet; avbryter leken og viser stor uro. Vi fikk han opp i lek igjen, men reaksjonen var likevel for stor til at det var noen hensikt i å skyte flere ganger. Så dermed ble det en ikke gjennomført test. Utrolig kjipt og jeg er bare SÅ lei meg for det som skjedde med Frikk den tordendagen. Men.. tilfeldighetenes utspekulerte jævelskap kan slå til når som helst, og skjedd er skjedd.. Frikk er uansett en usedvanlig flott hund, med et enormt potensiale. Så her er det bare å forvalte han på en bra måte (både stort ansvar og stor utfordring det ;). Testlederne uttrykte også tydelig at bortsett fra skuddet så gjorde Frikk en særdeles bra test, og de takket for at de hadde fått se han. :)

Her er resultatene til Frikk:
1. Kontakt
a) Hilsing: 3 (Aksepterer kontakt, helt uengasjert, men drar seg ikke unna)
b) Samarbeide: 2 (Følger med motvillig. Strever mot fører eller trekker mot annen retning)
c) Håndtering: 2 (Unnviker, drar seg unna, tar evt kontakt med fører)

2. Lek
a) Lekelyst: 4 (Leker aktivt, starter raskt)
b) Griping: 3 (Griper forsiktig, eller nyper i gjenstanden)
c) Drakamp: 5 (Griper direkte med hele munnen, rykker, drar i mot til testleder slipper)

3. Jakt
a) Forfølgelse: 4 (Starter med høy fart - målrettet. Bremser ned ved byttet)
b) Griping: 3 (Griper noe tvilende, eller med tidsforsinkelse)

4. Aktivitet: 4 (Er oppmerksom, men noe urolig. Vandrer rundt og snuser.)

5. Avstandslek
a) Interesse: 3 (Interessert. Følger figuranten uten avbrudd)
b) Truer/aggresjon: 1 (Ingen bjeff eller knurring)
c) Nysgjerrighet: 5 (Går fram direkte til figurant uten hjelp)
d) Lekelyst: 5 (Griper direkte med hele munnen. Drar i mot. Slipper ikke.)
e) Samarbeide: 5 (Oppfordrer passiv figurant til fortsatt lek)

6. Overraskelse
a) Redsel: 3 (Gjør unnamanøver uten å vende seg bort)
b) Trussel/aggresjon: 3 (Viser trusselatferd over lengre tid)
c) Nysgjerrighet: 5 (Går fram til kjeledressen uten hjelp)
d) Gjenstående redsel: 1 (Ingen tempoforandring eller unnamanøver)
e) Gjenstående interesse: 2 (Stanser lukter/ser på kjeledressen en gang)

7. Lydfølsomhet
a) Redsel: 2 (Huker seg og stanser)
b) Nysgjerrighet: 5 (Går fram til skrammelet uten hjelp)
c) Vedvarende redsel: 2 (Liten bue/liten tempoforandring, ser bort ved noen av passeringene)
d) Vedvarende interesse: 3 (Stanser/lukter/ser på lydkilden minst 2 ganger)

8. Spøkelser
a) Trussel/aggresjon: 3 (Viser trusselatferd over lengre tid)
b) Kontroll: 5 (Kontrollerer/viser reaksjon mot spøkelsene under hele momentet)
c) Redsel: 2 (Oppholder seg hovedsaklig foran eller ved siden av fører, avstandsregulering)
d) Nysgjerrighet: 5 (Går fram til spøkelser uten hjelp)
e) Kontakt: 3 (Besvarer kontaktforsøk)

9. Lek
a) Lekelyst: 4 (Leker aktivt, starter raskt)
b) Griping: 4 (Griper direkte med hele munnen)

10. Skudd: 5 (Vedvarende uro etter ett skudd. Avbryter lek. Avstår flere skudd)

Takk til Ann-Merethe for at hun er en så aktiv, flink og seriøs oppdretter, og drar med seg valpekjøperne sine på både det ene og det andre :)

4 kommentarer:

Merete Andersen Huser sa...

Du har fått en hund som passer deg og dine ønsker om å drive med flere forskjellige aktiviteter! Jeg har fått en hund som passer meg og mine begrensede aktiviteter! Det er flotte, turbo Lillegutt og søte, kule Tjukken det sann!

Anonym sa...

Fine, herlige tøffe Frikk :)
Han viste at han kan det meste han ja... Ingen tvil om det :) Og jeg har stor tro på at du skal kunne få restituert ham mye på lyden også. Tross alt så låste han seg ikke, selv om han hadde en tydelig reaksjon :)

Takk for at dere stiller opp!

klem

Anonym sa...

Gratulerer med et flott testresultat!
Synd med reaksjonen på skudd, men med en så heftig opplevelse som lynnedslag bak seg i ung alder, så tenker jeg at det sier mye om hunden at han fungerer så bra som han gjør og ikke verken har generalisert uro ved lyder eller blokkerer. Jeg har stor tro på at du vil få til mye med systematisk desensitivisering på lyd - OG IKKE MINST AT DERE VIL FÅ TIL MYE PÅ ALLE ANDRE OMRÅDER DERE TRENER. Jeg gleder meg virkelig til å se fantastiske, fabelaktige, freidige, frekke Frikk videre!! :-)

Klem fra REnate og gutta

Anonym sa...

Hei!
En skikkelig sein gratulasjon til en knallfin MH!
Ryktene tilsier at Frekken viste knallfin (knallfrekk, he he) lydighet på bronsemerket også... Bare litt fiksing på dekken nå så blir det gøy og se.

Ønsker lykke til i Klasse I - vi følger med!

Mvh
Farmor på Heierås