søndag 21. september 2008

Litt av hvert

Lenge mellom hver blogg her, men av og til er vel bedre enn aldri..
Siden sist har vi drevet med litt av hvert. Vi har blant annet vært på sporkurs i regi av belgerklubben, med Jens Moen som instruktør. Det var absolutt et morsomt og inspirerende kurs - med trivelige folk og hunder og dyktig instruktør. Vi har tidligere gått noen spor i ny og ne, men fint å få litt mer struktur på det. Jeg har slitt med endel virring og veldig høyt tempo. Har nesten hatt problemer med å holde han og har derfor prøvd diverse for å få litt mer ro i sporet. På kurset viste han plutselig en annen side, fortsatt vinglete og litt av og på, men tempoet var ganske bedagelig. Til tross for mye virring syntes han å ha kontroll med hvor sporet gikk og fant stort sett slutten greit, men instruktøren ønsket mer iver og større sug og mente han ville feste seg bedre i sporet da. Vi fikk derfor tips om å forsøke påvirkning i form av slepespor i ny og ne. I går la jeg ut et spor (første etter kurset) og var spent på hvordan det skulle gå. Gikk ca 350 m, ingen skarpe vinkler, men fulgte terrenget i buer, to steder la jeg et lite godbitdepot + sluttgjenstand. Lot det ligge en drøy halvtime. Og Frikk var tilbake som før - startet med litt vingling hit og dit, men festet seg så ganske bra på sporet, og hei hvor det gikk! Igjen hadde jeg problemer med å holde han igjen :0. Han fant godbitene, tok seg til og med tid til å spise dem, før han durte videre og fant sluttgjenstand uten problem. Men det var den farta da..! he he.. den får vi nok jobbe litt videre med å dempe likevel.

Søte Farah, kullsøster til Frikk, har vært på besøk en ukes tid. Frikk syntes det var stor stas å ha noen å buse med hver dag. Han og Farah ble skikkelig buddiser, full fres ute, men flinke til å være rolige inne. Merker at jeg savner å ha to hunder.., sånn innimellom i hvertfall.., men jeg får vel holde meg litt enda.. ;)
Ved siden av Farah så jeg forresten brått at min lille spirrevipp faktisk begynner å få litt maskuline trekk. Han er blitt bredere, pelsen er klart på vei opp igjen og manken begynner å tre litt mer fram. Nå håper jeg ikke å få en veldig bepelset hund, men det er litt artig å se forandringen som skjer nå.

Ellers går tida med til lydighetstrening. Vil gjerne få startet i klasse 1 i løpet av høsten. Øvelsene begynner å sitte ganske greit, men sliter litt med å finne et stabilt og passe aktivitetsnivå. Han blir lett for heit. Og vi mangler dessuten litt på konkurransetrening og trening med mye forstyrrelser. Merete og jeg har grepet litt fatt i det, men jeg stoler fortsatt ikke helt på at han ikke løper ut til andre hunder om det skjer noe kult i nærheten. Gidder ikke starte før jeg tror 1. premien er greit innenfor rekkevidde. Vil helst slippe å starte mer enn en gang i kl 1, men vi får nå se hva som skjer...

Freestyle da? Joda vi trener selvsagt på det også. Begynner å ha endel øvelser i boks, men har ikke satt sammen noe program enda. Sliter litt med å finne musikk som vi vil bruke, men har kanskje noe nå.. Så da får vi se, om vi kan få snekret sammen noe..

Bare tida strekker til nå så! Vi vil jo drive med alt vi - både freestyle, lydighet, rundering og spor (enda godt agilityen ikke har fanget oss enda ;). Spørs om vi ikke må velge bort noe, men foreløpig leker vi oss med alt. :)



Fotos: Merete A. Huser

Pene søsken! Frikk og Farah.

Ingen kommentarer: